frases eduCAReduCANT!: Caceres del tresor

Benvinguts al nostre blog!

martes, 11 de mayo de 2010

Caceres del tresor



Una cacera del tresor és un recurs educatiu amb moltes possibilitats didàctiques i competencials que es pot utilitzar en totes les àrees i en tots els nivells educatius.
Consisteix a desenvolupar una unitat didàctica o un nucli d’activitat concret utilitzant les TAC a l’aula. A més, aconsegueix despertar l’interès de l’alumnat i permet treballar continguts diferents segons el ritme d’aprenentatge de cada estudiant.

Una cacera del tresor consta de cinc parts:
1. Capçalera: Conté el títol de la cacera, a quina àrea i a quin nivell educatiu s’adreça i el nom i el correu electrònic de l’autor. També incorpora imatges, fotografies i dibuixos.

2. Introducció: Consisteix en un breu paràgraf motivador sobre el tema que volem treballar a l’aula. Es tracta de despertar l’interès de l’alumnat.
3. Preguntes: En aquest apartat, s’hi plantegen una sèrie de preguntes amb l’objectiu que els aprenents, després de fer una recerca a Internet, hi donin resposta. Es tracta de redactar preguntes guia, és a dir, de formular qüestions que permetin concretar els aspectes més importants de cada tema, amb la qual cosa s’ajuda els nois i les noies a assolir els objectius establerts.
4. La gran pregunta: Consisteix en una activitat o en més d’una, generalment pràctiques, que porten l’alumnat a aplicar els coneixements adquirits i a realitzar aprenentatges nous.
5. Recursos d’Internet: Es tracta d’un recull de les adreces d’Internet més adients sobre el tema de la cacera, prèviament seleccionades pel professorat, amb l’objectiu que els nois i les noies les consultin i puguin resoldre totes les qüestions plantejades.

Les caceres del tresor ens ofereix una sèrie d’avantatge, aquests són:
• Una estratègia pedagògica per tractar l’atenció a la diversitat.
• Permeten realitzar un aprenentatge més àgil i pràctic.
• Aconsegueixen treballar i reforçar les competències transversals bàsiques.
• Possibiliten la integració de les TAC dins el currículum.
• Faciliten a l’alumnat els millors recursos d’Internet.
• Resulten atractives, properes i força motivadores.
• Són activitats que es poden desenvolupar de maneres diferents i que estimulen la curiositat i la creativitat de l’alumnat.
• Impliquen l’ús d’instruments diversos, com ara: material manipulable, eines de dibuix, programari, calculadora, murals, etc.
• Posen en joc l’esforç i el treball individual, però també el treball en parelles o en grups que porta a parlar, argumentar, convèncer, consensuar, etc.
• Impliquen raonar sobre el que s’ha fet i justificar els resultats.
• Potencien la responsabilitat i l’autonomia personal.
• Respecten els diferents ritmes d’aprenentatge.
• Potencien l’aprenentatge cooperatiu i col•laboratiu.
• Són un recurs fàcil de trobar i amb moltes possibilitats didàctiques.


Les competències transversals que es treballen amb les caceres són les següents:

• Competències comunicatives, ja que es consulta a la xarxa tota la informació recomanada, a l’apartat d’adreces d’interès, amb suports diferents (so, text, imatges, vídeos) que faciliten al màxim la comprensió del tema. Aquests recursos es llegeixen, s’interpreten i s’escriuen donant resposta a les preguntes plantejades. A més, en finalitzar la cacera, es corregeix oralment a l’aula, la qual cosa fomenta l’escolta i el diàleg entre iguals.

• Competències metodològiques, ja que fomenten l’ús de les TAC mitjançant la recerca d’informació a la xarxa amb els millors recursos, seleccionats prèviament per l’autor de la cacera. A més, exerciten l’atenció i la concentració de l’alumnat en la resolució de les activitats proposades i sintetitzen els punts més importants del tema recollits a la llista de preguntes.
• Competències personals, ja que constitueixen un recurs que potencia la responsabilitat i l’autonomia personal en el treball. Els alumnes, motivats per una estratègia didàctica engrescadora, s’esforcen a aconseguir resoldre les preguntes proposades i a obtenir-ne uns bons resultats.
• Competències específiques per conviure i habitar el món, ja que, utilitzant les caceres, aconseguim traspassar l’aula, interaccionant directament amb el món físic mitjançant recursos totalment actualitzats i del món real.
Si, a més a més, valorem la cacera del tresor amb els indicadors del nivell de riquesa competencial, comprovarem que es tracta d’una pràctica excel•lent per compartir amb els docents.

No hay comentarios:

Publicar un comentario